מילון מונחים



רשום את מונח החיפוש בתיבה

אדוויטה- וודנטה בסנסקריט: "אי שניות" או "לא שניים" הדוקטרינה ההינדית המלמדת את הדרך להארה ואת הטעות שבאבחנה בין סובייקט לאובייקט.
אושו מורה מואר שחי בהודו מ 1931 עד 1990.
מטרתו הייתה למזג פסיכולוגיה מערבית ומדיטציה.
המרכז אותו יסד ממשיך לפעול בעיר פונה בהודו כמרכז הגדול בעולם להדרכת מדיטציה.
אטמן בסנסקריט: נגזרת של המילה "לנשום" במובן של רוח חיים או "עצמי" 1.      פרוש יום יומי: הזיק האלוהי שבאדם השואף להתאחד עם האל. 2.       פרוש מדויק: האטמן הנו למעשה חלק מהברהאמן.
אל (אלוהות) (אלוהים) קיימות שתי תפישות עיקריות של אלוהות:
1. אל אישי: תפישה של האל כבעל רצון וכוונה אשר איכפת לו אישית ממני.
2. אל אפרסונלי (לא אישי): תפישה של האלוהות כמוחלט. (ברוב הדתות משולבות שתי התפישות. ברמה הפשטנית האל מוצג כאישי, וברמה עמוקה יותר כמוחלט)
אנאטמן בסנסקריט: "אין-אני".
מושג בודהיסטי הנוגד את הפרוש היום יומי של האטמן. (ראה אטמן). ההכרה שהעצמיות היא אשליה ושהאני חלק מהמוחלט, כמו שגל הוא עצמאי אבל בו זמנית גם חלק מהים.
אניצ'ה בסנסקריט: "ארעיות או אי קביעות". ההכרה בטבעם האמיתי של הדברים שהוא ארעי וחולף, או במילים אחרות כל חוויה היא זמנית וחולפת.
אסנה בסנסקריט: "תנוחה". סדרה של תנוחות ביוגה אשר מטרתן לסייע למודט בתרגול.
ארהט בסנסקריט: "הראוי".
1. הבודהיסט האידאלי בזרם הטרהוודה. אשר מקדיש את עצמו להשגת הארה. (להבדיל מהבודהיסטווה בזרם המהאינה הבודהיסטי שמטרתו להביא את כל הברואים להערה. ראה בודהיסטווה)
2. אדם שהגיע להערה. 3
. קדוש בודהיסטי.
בודהה בסנסקריט: כינוי שניתן לסידהרתה גאותמה שמשמעותו ה"מואר".
1. נסיך שחי בהודו בסביבות 500-400 לפני הספירה. בגיל 29 החליט לוותר על עושרו ועל משפחתו ולחפש את האמת. לאחר מאמץ רב, הגיע להארה והמשיך ללמד את הדרך עד יום מותו.
2. לפעמים משמשת גם כמילה נרדפת להארה או מוארות.
בודהיסטווה בסנסקריט: "זה שבהווייתו הֵאָרה". הבודהיסט האידאלי בזרם המהיאנה. אדם שנמצא פסע מהארה אבל בוחר להימנע ממנה כדי לסייע לאחרים להגיע אליה מתוך חמלה עמוקה לכל הברואים. (להבדיל מהארהט בזרם הטרוודה אשר מקדיש את עצמו להשגת הערה אישית. ראה ארהט)
ברהאמן בסנסקריט: מקור המילה עתיק ולא ברור. כנראה מכתבי הקודש ההינדים (הוודות) משמעותה כיום:
1. פרוש יום יומי: "אלוהות".
2. פרוש מדויק: "המוחלט". (ראה אל אישי מול אל פרסונאלי)
גורו בסנסקריט: "מפיג האפלה". (לעיתים נעשה שימוש שגוי במילה המערבית מאסטר) ההבדל בין גורו למורה הוא שמורה מלמד ידע אינטלקטואלי בעוד גורו הוא התגלמות של הידע אותו הוא מלמד.
בחירת גורו ולקיחת סניאס (ראה סניאסין) הם אולי הצעד המשמעותי ביותר שאדם עשוי לעשות בחייו כי הסניאס מתמסר לגורו.
יש לבחור גורו בקפידה רבה. הדלאי למה ממליץ לבחון אם הגורו נוהג לפי דבריו במשך 3 שנים לפני לקיחת סניאס. סימנים חיובים בגורו הם חוש הומור, ביקורת עצמית, וחברים וחיי חברה שאינם קשורים לתלמידיו. מגורו הטוען שהוא התגלמות ייחודית וחד פעמית של: קול אלוהים, רוח עליונה,  אלוהות, הגשמה עצמית, וכו… לברוח מייד.

יש לזכור שגורו הוא מורה רוחני ואינו בהכרח מבין ב"כספים, זוגיות, קשרי משפחה, המצב הפוליטי…". (אם כי יתכן שכן, תלוי מה הכשרתו, אבל גורו הטוען לידיעת הכל אינו גורו אמיתי) למרות הנאמר גורו אמיתי יכול להנחות את הסניאס להארה, ומערכת היחסים בין גורו וסניאס היא אחד הדברים היפים ביותר שיכולים לקרות לאדם.
דהרמה בסנסקריט: "חוק או חובה" על פי הבודהיזם:
1. דברי הבודהה.
2. החוק המטאפיזי לפיו נוהג היקום.
דוקהה בסנסקריט: "אי סיפוק":
1.  סבל או עונג או כל רגש אחר הנובע מתשוקות והגשמתן הרגעית או אי הגשמתן.
2.  בשימוש היום יומי המשמעות מסולפת ל:"סבל".
דיהאנה בסנסקריט: "מדיטציה".
דלאי למה בבודהיזם הטיבטי ההתגלמות עלי אדמות של הבודהיסטווה
(ראה בודהיסטווה)  של החמלה.
כיום בנוסף על תפקידו הדתי גם המנהיג הפוליטי של העם הטיבטי שהוגלה על ידי הסינים מארצם.
דרשן בסנסקריט: "חזיון, תובנה, מפגש". דרשה בא הגורו מסביר את הדרך.
הארה ראה הערה
העד העד והדבר אליו הוא מודע הם אחד או במילים אחרות: העד הוא הדבר אליו הוא מודע. אין הבחנה בין סובייקט לאובייקט במודעות. למעשה העד וממודעות הן מילים נרדפות.
הערה ראה עמוד החשיפה הראשונה. מתורגם באופן שגוי כ"הארה". התרגום השגוי נובע מהמילה האנגלית enlightenment”". במקורות הבודהיסטים אין למילה שום קשר לאור אלא להתעוררות לכן הכתיב הנכון הוא "הערה".
הצופה החלק בי שמתבונן בתחושות, רגשות, ומחשבות שלי. מצב בו יש הבחנה בין סובייקט לאובייקט.
וו ווי בסינית: "אי עשייה". לעיתים מנוסח גם כ "ווי וו ווי" או עשייה ללא עשייה. (wei wu wei) אי עשייה – זרימה עם הטאו במקום ניסיון בלתי פוסק להלחם בזרימה. עשייה לשם עשייה ולא לשם תכלית כלשהי. (לא חוסר מעש!)
ויפסאנה מתורגם לעיתים כתובנה או ראייה חודרת:  
 1. טכניקת המדיטציה שלפי המסורת הבודהה תרגל כאשר הגיע להארה מתחת לעץ הבודהי.
2. טכניקת  מדיטציה המבוססת על מודעות לנשימה ו/או לגוף.
בארץ מוכרים בעיקר שני זרמים: גואנקה ותובנה אבל קיים מספר רב של טכניקות ויפסאנה.
זאזן ביפנית: "רק ישיבה". טכניקת מדיטציה בזרם הזן בא המתרגל אינו עושה דבר לבד מלשבת. לדוגמה: אם המתרגל משתעמם הוא עושה משהו ואז אינו מתרגל זאזן, כי אינו רק יושב אלא גם משתעמם.
בזאזן מתרגלים רק ישיבה.
זן ביפנית: "מדיטציה" המילה עוותה מ "צ'אן" בסינית שעוותה מ"דיהאנה" בסנסקריט.
מיזוג סיני/יפני בין טאואיזם ובודהיזם המלמד כיצד להגיע להארה בעזרת מדיטציה ו/או קואנים ו/או מסירה ישירה ממורה לתלמיד, ו/או טכניקות שונות נוספות.
טאו (דאו) בסינית "דרך". הדרך עצמה.
טאואיזם (דאואיזם) 1. זרם שיוסד על פי המסורת על ידי לאו דזה (ראה לאו דזה) המבוסס על ספרון בשם הטאו טה צ'ינג. (דאו דה ג'ינג) הטאואיסט משתדל להיות בזרימה והרמוניה עם הטאו.
2. מאוחר יותר עוות הדאואיזם לזרם אזוטרי שמטרתו השגת חיי נצח.
טנטרה בסנסקריט: "טכניקה". אחת מהדרכים המובילות אל ההארה. הטנטרה מבוססת על קבלה מוחלטת ללא שיפוט. (להבדיל מיוגה המבוססת על שליטה בדחפים ורצונות)
טהרוואדה בסנסקריט: "דרכם של העתיקים". (לעיתים נקרא זרם הטרהוואדה על ידי בודהיסטים מזרם המאהינה: היניאנה או "העגלה הקטנה" לאות גנאי)           
זרם מרכזי בבודהיזם המבוסס על הכתבים המוקדמים של הבודהה והמתעלם מהפרשנויות המאוחרות. על פי הטהארוואדה רק נזיר (אדם המקדיש את כל כולו) יכול להגיע להארה.(האדם האידאלי על פי הטרוודה הוא הארהט. ראה ארהט)
יוגה בסנסקריט: "לחבר או למזג".
1. דרך רוחנית מכל סוג שהוא.
2. במערב משמש המונח בדרך כלל לתאר את טכניקות המדיטציה ההינדיות ובעיקר את תרגול התנוחות המלוות אותן.
לאו דזה (לאו צה) בסינית: "הזקן החכם". דמות מיתולוגית אשר לה מיוחס הטקסט המרכזי בטאואיזם: הטאו טה צ'ינג. (דאו דה ג'ינג)
מאיה בסנסקריט: "אשליה" – ההנחה בבודהיזם והינדואיזם "שהכל אשליה" אבל לא כי המציאות עצמה היא אשליה אלא כי התפישה שלי את המציאות היא אשליה.
מדיטציה (ראה הסבר בעמוד שאלות ותשובות)
מהיאנה בסנסקריט: "העגלה הגדולה". זרם מרכזי בבודהיזם המדגיש את החמלה כיסוד מרכזי בהארה. על פי המאהינה גם אדם שאינו נזיר יכול להגיע להארה. האדם האידאלי מבחינת המאהיאנה הוא הבודהיסטווה.
(ראה בודהיסטווה)
מודעות מצב בו אין הבחנה בין סובייקט לאובייקט (להבדיל מהתבוננות)
מודרה בסנסקריט: "סימן או תנוחה". תנועות ותנוחות, בעיקר של הידיים, שבחלק מהזרמים משמשות לריכוז ומדיטציה בלווי ויזואליזציה או חזרה על מנטרה. לכל מודרה משמעות מוגדרת המייצגת עיקרון רוחני.
מוקשה בסנסקריט: "שחרור". השחרור ממעגל הסמסרה. (ראה סמסרה)
מנדלה בסנסקריט: "מעגל". דימוי ויזואלי המשמש למיקוד תשומת הלב בטכניקות מדיטציה.
מנטרה בסנסקריט: "מחשבה קדושה או תפילה". צליל החוזר על עצמו המשמש למיקוד תשומת הלב בטכניקות מדיטציה מסוימות כדי להביא את המתרגל למדיטציה.
נירוונה בסנסקריט: "כיבוי" או "הכחדה". השלב הסופי של ההתפתחות בו העצמיות נכחדת ועמה גם התשוקות הגורמות לסבל. (הארה)
סאטורי ביפנית: "לדעת" אבל הכוונה לידיעה ישירה ולא אינטלקטואלית.
(לא להבנה אלא לידיעה)
 2. הארה – רגע בו גבולות ההכרה קורסים והמציאות מובחנת כפי שהיא, ללא המשגה. (לעיתים נקרא הסאטורי הגדול)
3. הבזק זמני וחולף של התעוררות לטבע המודעות
סוניאטה (שוניאטה) בסנסקריט: "הריק או העין". קשה מאד לתרגום או הסבר. הריק שהוא הכל. הפוטנציאל לכל צורה וקיום.  (ראה גם טאו)
סופי (או דרוויש) יש מספר פירושים אפשריים אבל כנראה שמקור המונח במילה הערבית "סוף" או צמר על שם בגד הצמר אותו לבשו הדרווישים הסופים.
(ראה סופיזם)
סופיזם זרם שנבע מהאסלם השיעי המלמד הארה ואי שניות בעזרת טכניקות מדיטציה שונות הכוללות בין היתר מחול, מוזיקה, שירה ועוד.
סטסנג בסנסקריט: "קהילת אמת"
ישיבה לרגלי גורו פשוט כדי להיות בנוכחותו.
סמדהי בסנסקריט: מודעות ללא אובייקט.

סמסרה "עולם התופעות"
על פי ההינדואיזם והבודהיזם: מעגל הלידה ומוות בו כל לידה מחדש מושפעת על ידי הפעולות בגלגול הקודם. לעיתים מכונה "מעגל הסמסרה". על פי ההינדואיזם והבודהיזם הארה היא הרגע בו הגלגל חודל מסיבובו ומפסיקים להיוולד שוב ושוב.
סנגהה בסנסקריט: "קהילה או קבוצה" קהילה של אנשים ההולכים ביחד בדרך רוחנית.
סניאסין (או סניאס) בסנסקריט: "מחפש רוחני".
1. מחפש רוחני.
2. חניך אשר לקח על עצמו גורו. (ראה גורו)
סנסקריט הודית עתיקה.
קארמה בסנסקריט: "פעולה" קרמה אינה גורל. קרמה היא הקשר בן סיבה לתוצאה.
(אין קרמה טובה או רעה. ההבחנה היא המצאה מערבית שגויה)
קואן ביפנית: "מקרה ציבורי"
בצורתה הנפוצה שאלה או אמירה פרדוכסלית שאין לה תשובה כמו: "מה קולה של מחיאת כף יד אחת?". לקואן אין מטרה מלבד הפריצה של גבולות המינד והפסקת הקונספטואליזציה של העולם.
קנשו סאטורי ראשון. (ראה סאטורי)
רושי ראש מנזר זן.
שיקן טזה ביפנית: "לעשות כלום".
טכניקת מדיטציה בזרם הזן בה המודט מתרגל ריקות.